Adalarda uzun zamandır süregelen bir fayton karmaşası var. Faytoncu da vatandaş da bu karmaşanın sorumlusu değil. Burada esas sorumluyu merak ediyorsanız 1999-2009 yılları arasına bakalım. Dönemin Adalar belediye başkanlığı yapan Kınalıada’lı hemşehrim Sayın Coşkun Özden’in döneminde UKOME nin büyükşehir belediye meclisinde aldığı karar ile faytonlar İstanbul Büyükşehir Belediyesi sorumluluğunda hizmet vermeye başladı. Bu hizmetin başlaması bugün yaşanan sorunların miladı oldu.

Faytonlar dünyanın önemli merkezlerinde şehir nostaljisinin baş aktörü olarak görevini sürdürmekte. Newyork, Roma, Viyana gibi önemli şehirlerde bulunanalar bu faytonları görmüş belki de iyi bir ücret ödeyerek nostalji turu yapmışlardır.

Peki, onların bizden farkı ne? Aslında hiçbir fark yok. Sadece ufak bir detay, oda bakım ve At’a olan saygı ve tabi bir de hizmetin karşılığında aldığı hatırı sayılır ücret. 68 faytonun olduğu Newyork’ta fayton plakası 600 bin dolar. Plakanın azlığı ve hizmetin belli bir standarta oturtulmuş olması, Newyork gibi bir dünya merkezinde hizmet vermesi plaka fiyatlarını bizim adalı faytoncu dostlarımızın hayal bile edemeyeceği rakamlara çıkmasına vesile oluyor.

Newyork’ta oluyor da Adalar’da neden olmasın diye düşünüyorum.

Başlıyorum kendi kendime sormaya.

Adalarda fayton...

Ulaşım aracı mı yoksa nostalji gezintisi yapan turistik bir araç mı?

A) Ada içi ulaşım aracı ise; en kısa mesafe 21, en uzak mesafe 79 TL. Neden bu kadar pahalı?

B ) Turistik amaçlı nostalji gezintisi ise; en kısa mesafe 21, en uzak mesafe 79 TL. Neden bu kadar ucuz?

Faytonlar Ada’nın asla koparılamaz bir parçası ve aynı insan vücudundaki organlar gibi ama hizmet ve yaşam koşullarının günün şartlarına uyarlanması gerekmekte.

Artık faytonlar adalarda ulaşım aracı değil, madem İBB bu işi üstlendi o halde Ada da yaşayan maliklerin de ikametlerine kolay ulaşabileceği dünyanın birçok yerinde hatta ülkemizde de var olan bir dekovil hattı yapılmalı.

Ada’da ikamet eden Adalılar’ı çok cüzi bir ücretle taşımalı. En kısa mesafesi 21, en uzun mesafesi 79 TL olan ücrete mahkum etmemeli.

Faytonlar adaların nostalji yüzü olmalı.

Bunun için faytonlar hem daha hafif ve özel alaşımlı malzeme ile üretilmeli, hem de yürüyüş takımlarına ilave edilecek kendinden şarjlı aparat ile torku yükseltip verdiği yükü azaltarak atların daha az yorulmasını sağlamalı.

Atların yaşam koşullarına ve çalışma saatlerine düzenleme getirmeli. Dünya standarttı 9 saat/gün kuralını aşmamalı.

Faytoncuların ehliyet ve rutin kontrollerini sağlamalı, kılık ve kıyafetlerini ada ve mesleki yaşam koşullarına göre düzenlemeli, iletişim kursları ve pratik yabancı dil eğitimi sağlayarak faytoncuların mesleki kariyerlerini yükseltmeli.

Bu koşullar sağlandığı taktirde kısa tur 21, uzun tur 79 TL gibi nostalji turu neden en kısa 50 en uzun 100 dolar olmasın?

Kalın Sağlıcakla

Nurhan

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner183