İstanbul’daki yollarda ve köprülerde bisiklet ulaşımını sağlayan ve bisiklet sürücülerinin ulaşımını kolaylaştıran çalışmaların olmadığını hazırladığı yazılı soru önergesiyle İstanbul Büyükşehir Belediyesi meclis gündemine taşıyan CHP’li meclis Üyesi Mehmet Berke Merter, “İBB’nin bisiklet ulaşımı konusunda bir çalışması var mı?” diye sordu.
Merter’in yazılı olarak meclise sunduğu ve oy birliği ile kabul edilen önergesinde şu ifadelere yer verildi; Sağlık Bakanlığı bisiklet kullanımı için web sitesinde ki yazısında, ‘Toplumda fiziksel aktivitenin teşviki için en iyi yönetmelerden bir kuşkusuz bisiklet kullanımıdır. Bisikletin yaygınlaştığı ülkelerde bulaşıcı olmayan hastalıklar azalıyor ve beklenen yaşam süresi artıyor. Ayrıca bisiklet, iyi bir fiziksel aktivite aracı olmanın yanı sıra çevrenin korunması, daha sağlıklı yaşam alanlarının oluşturulması yolunda da önemli avantajlar sağlıyor’ demektedir. Peki İBB bu durumda ne yapıyor?



YAPILMASI GEREKENLER
İstanbul’un bisiklet şehri olabilmesi için İBB öncelikle vizyonlu bir bisikletli ulaşım strateji planına sahip olması gerekir. Çevre, ulaşım, sağlık ve turizm için bisiklet kullanımının faydalarını düşünürsek İBB’nin bu konuda neden yeterli girişimlerde bulunmadığını anlayamıyoruz. Öncelikle yapılması gereken mevcut olan bisiklet yollarının bakımı ve bu yolların kullanımını arabalarını park ederek engelleyen araç sürücülerine arabalarını park etmemesi için bir yol ayrımı düzenekleri kurulması yada cezai yaptırımların daha çok uygulanması gerekmektedir. Ayrıca mevcut olan bisiklet park alanlarının da sık aralıklarla bakımdan geçmesi gerekmektedir.
Maalesef birçok başka konuda olduğu gibi bisiklet kullanımını yaygınlaştırma konusunda da İstanbul, dünyada ki benzer metropollere göre çok kötü bir karneye sahip. Toplumumuzu bisiklet kullanımı konusunda bilinçlendirmek ve bisiklet kullanımı için motivasyon arttırıcı görseller, reklamlar hazırlanıp, yarışmalar ve turlar düzenlenebilir. Bisiklet sporuna okul  çağımızdaki gençlerin ilgisini çekip gelecekteki toplumun bisiklet konusunda daha bilinçli olmasını sağlayabiliriz.



DÜNYADAKİ ÖRNEKLERİNE BAKMAK GEREKİR
Belediyemizin, İstanbul’un bisiklet şehri olabilmesi için bisikletlilere kucak açması gerekir. Bunu güvenli bisiklet yolları ağı kurarak, güvenli park yerleri oluşturarak ve toplu taşıma araçlarının bisikletle entegrasyonunu sağlayarak yapabilir. Tarihi yarımada da bir bisiklet yolu ağı kurulması hem turizm açısından olumlu katkıları olabilir, hem de Tarihi yarımadanın trafik ve egzoz yükünü azaltmaya yardımcı olabilir. San Fransisco’nun ünlü Golden Gate Köprüsü bisiklet ulaşımına açıktır. İstanbul’un 3 boğaz köprüsü için güzel bir örnek olabilir. İstanbul’da sahillerdeki devlet mülkiyetinde olan alanların denize bakan tarafı yaya ve bisiklet ulaşımına açılması da seçenekler arasında olabilir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi bisiklet ulaşımını geliştirmek için neler yapmakta ve gelecek için bir planı var mı? İstanbul kaç kilometre bisiklet yoluna sahip ve gelecek hedefiniz bu konuda nedir?
 
 

Editör: Haber Merkezi