Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı ve Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkan Yardımcısı Nihat Altay Nihat Altay, son zamanlarda tüketiciler tarafından alınan en yoğun şikayetin “gramaj oyunları” olduğunu ifade etti. Tüketicilerin, ürünün fiyatında hiçbir değişiklik yapılmayarak gramının düşürülmesi yönündeki şikayeti kapsamında yetkililerin çözüm üretmesini her platformda talep ettiğini belirten Altay tüketici temsilcileri olarak Ticaret Bakanlığı’nın taklit, tağşiş ve fahiş zamlara gösterdiği ifşa ve cezalarına gramaj oyunu yapan firmalarında eklenmesi yönünde açıklamalar yaptığını sözlerine ekledi. Tüketiciler tarafından aldıkları şikayetlerin bazılarının, sıvı yağların 5 litre değil 4 buçuk litre olarak piyasaya sürülmesi yönünde olduğunu belirten Altay, bunun yanı sıra  paket peynirlerın 1 kilodan 900 grama, paket şekerin 1 kilodan 750 grama, çikolatanın 48 gramdan 42 grama, bardak ayranın 300 mililitreden 295 mililitreye çekilmesinin gelen şikayetler arasında olduğunu ifade etti. Altay “Ürünün fiyatı belki aynı kalıyor ancak her geçen gün gramı eriyor”dedi.

Ticaret Bakanlığı yaptırım uygulayacak

 Altay açıklamasının devamında, Ticaret Bakanlığı,şikayetler kapsamında, yaptırım uygulamaları için harekete geçtiğini belirtti.Yapılan açıklamada Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nde değişiklik yapılmasına dair yönetmeliğin 1. Maddesinde, Haksız Ticari Uygulama Olarak Kabul Edilen Örnek Uygulamalar başlıklı ekinde yer alan Aldatıcı Ticari Uygulamalar başlıklı bölümünde yer alan,  “Tüketicilere sunulan bir malda birim fiyatını farklılaştıracak şekilde adet, uzunluk, ağırlık, alan, hacim ölçüleri ve benzeri unsurlarından birinde değişiklik yapılmasına rağmen, değişiklik yapılmadığı izlenimi uyandıran yanıltıcı ambalajlama uygulamaları” karpsamında ‘gramaj oyunu’ yapanların tedbiren durdurma ve idari para cezası yaptırımları ile karşılaşacaklarını aktardı.

Ürün kıyaslaması yapılmalı

 Hakların bilinmesinin fırsatçılara prim vermemek büyük önem taşıdığını belirten Altay, Bakanlığın her esnafı, her siteyi, her marketi denetlemesi çok zor olduğunu bu kapsamda tüketicilerın alışverişlerinde etiket ile ambalaja bakıp ürün kıyaslaması yapması gerektiğinin altını çizdi. Altay, ürünün boyutu aynı olabilir. Bu nedenle birkaç dakika ayırarak ürün incelenmeli  ve fiyat - gramaj farklılıkları şikayet edilerek fırsatçıların haksız kazançları engellenmelidir. Ürünlerin gramajı ile oynayan firmaları internet üzerinden ekran görüntüsü alarak, markette ise raf fotoğrafını çekerek telefona kolayca indirilebilen  Ticaret İl Müdürlüklerine, Reklam Kurulu’na veya Alo 175’e şikayet edilebilir. Bunun yanı sıra Gelir İdaresi Başkanlığı gıda maddeleri başta olmak üzere bazı temel tüketim ürünlerinde haksız fiyat artışı ve stokçuluk yapanları takibe aldı. Bu amaçla tüketiciler şikayetlerini Vergi İletişim Merkezi’nde kurulan Alo 189 ihbar hattına da yapılabilir. KENT YAŞAM

Editör: Haber Merkezi