BELEDİYE

Mustafa Kuzugüden: Ayakları Yere Basan Bir Bütçe Hazırladık

Küçükçekmece Belediyesi’nin 2026 yılı bütçesi mecliste görüşülürken, Küçükçekmece Belediye Başkan Yardımcısı Mustafa Kuzugüden bütçenin detaylarını paylaştı. 11 milyar 900 milyon TL olarak hazırlanan bütçede, en büyük pay personel giderlerine ayrılırken; afet önlemleri, yeşil alanlar ve sosyal hizmetlere yönelik harcamalar da dikkat çekti.

Abone Ol

Küçükçekmece Belediye Meclisi’nin Ekim ayı toplantısında 2026 yılı bütçesi masaya yatırıldı. CHP’li Meclis Üyesi Mustafa Kuzugüden, meclis oturumunda yaptığı konuşmada bütçenin ayrıntılarını açıkladı. 2025 yılına göre yüzde 26,6 artışla 11 milyar 900 milyon TL olarak hazırlanan bütçede, personel giderleri, mal ve hizmet alımları ile sermaye yatırımlarına ayrılan paylar öne çıktı. Kuzugüden, “2026 yılı bütçesi, ayakları yere basan, gerçekçi bir bütçedir” dedi.

Kuzugüden ayrıca, 2026 yılında emlak rayiç değerlerinde 4 ila 5 kat artış beklendiğini belirterek, bunun belediye gelirlerini güçlendireceğini söyledi. “Vatandaşlarımızın ödediği her kuruş, yine halka hizmet olarak geri dönecektir” diyen Kuzugüden, belediyelerin mali sürdürülebilirliğine dikkat çekti.

“BELEDİYECİLİKTE YENİ BİR DÖNEMİ KONUŞACAĞIZ”

Stratejik planımızın temelini oluşturan katılımcı yönetim, sosyal adalet, sürdürülebilir çevre ve yaşanabilir bir Küçükçekmece hedefleri doğrultusunda çalışmalarımız devam ediyor. Bu doğrultuda 2026 yılı bütçemiz, hem bu istikrarın devamını hem de önümüzdeki dönemin önceliklerine odaklanan güçlü bir yol haritasını ifade etmektedir.

Kıymetli meclis üyelerimiz, değerli Küçükçekmeceliler; 2026 yılı bütçemiz yalnızca yeni bir mali yılı değil, aynı zamanda yeni bir bütçeleme sistemine geçişin de başlangıcını simgelemektedir. Bu sebeple sadece 2026 yılının bütçesini değil, belediyecilikte yepyeni bir dönemi konuşuyor olacağız. 508 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile getirilen performans esaslı program bütçeleme sistemi, artık merkezi yönetimin ardından mahalli idareler için de 2025 yılından itibaren zorunlu hale gelmiştir.

Peki bu sistem bize, yani vatandaşa ne sağlayacak? Bu yeni sistemle birlikte artık klasik bütçe yaklaşımında olduğu gibi sadece ne kadar harcandı değil, aynı zamanda hangi hedefe, hangi amaca, hangi hizmet için harcandı, bu hizmetin çıktısı ne oldu, topluma faydası hangi düzeyde gerçekleşti gibi soruları da soruyor olacağız. Performans esaslı program bütçeleme sistemi, bizim yıllardır savunduğumuz şeffaf, hesap verebilir ve sonuç odaklı belediyecilik anlayışının doğal bir parçasıdır.

“HİÇBİR VATANDAŞIMIZI YALNIZ BIRAKMADIK”

Bu yaklaşımla hareket ederek ve mali disiplini merkeze alarak hizmetlerimizi hayata geçirirken hiçbir vatandaşımızı yalnız bırakmamaya özen gösterdik. Anne Taksi, Her Eli Eller Çarşısı, Lagün Kadın Dayanışma Merkezi, Kadın Eşitlik Merkezi, Tekne Turları, sayısını 17’ye ulaştırdığımız gündüz bakımevleri, Bimola Engelsiz Yaşam Merkezi, Gençlik Merkezi, Müzik Akademisi, Tiyatro Okulu, Sinema Ofisi, sayısını 9’a çıkardığımız kütüphaneler, üniversite öğrencilerimize ulaşım ve Şamaşahane desteği, ilkokul öğrencilerimize beslenme çantası gibi birçok sosyal proje ile vatandaşlarımızın her zaman yanında olduk. Yaş almış vatandaşlarımıza emekliler kafeteryaları ve emekli destek paketiyle destek olduk. Halk Marketler, taziye evleri, çok amaçlı salonlarımız, gıda bankası ve glütensiz gıda yardımlarıyla ihtiyaç sahiplerimizi de yalnız bırakmadığımızın altını çizmek isterim.

İstanbul’un en çok spor yapan ilçesi olan Küçükçekmece’de son 6 yılda 26 yeni parkı halkımızın hizmetine sunduk, 27 parkı da revize ettik. Bu çalışmalar yalnızca yaşam kalitesini artırmakla kalmıyor, aynı zamanda küresel ölçekte etkili olan iklim değişikliğiyle mücadelede de kritik rol oynamaktadır. Küçükçekmece Belediyesi olarak bu bilinçle hareket ediyor, 2022 yılında hizmete aldığımız İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü çatısı altında ilçemizin Sürdürülebilir Enerji ve İklim Eylem Planı’nı hazırlıyoruz.

“AFETLERDE SADECE SONRASI İÇİN DEĞİL ÖNCESİNE DE ÖNLEMLER ALDIK”

Diğer yandan, önümüzde bir deprem gerçeği bulunuyor. Bizleri acil ve kapsamlı önlemler almaya zorlayan deprem tehdidi karşısında kaderci bir noktada asla durmayacağız. Belediyemiz bünyesinde 2023 yılında kurulan Afet İşleri Müdürlüğümüz, afet ve acil durum müdahale kapasitesini geliştirme hedefi doğrultusunda tüm planlarını kısa, orta ve uzun vadeli eylemlerle yapılandırarak, deprem gibi büyük afetlere karşı yalnızca müdahale değil, öncesinde hazırlıklı olmayı esas alan bir anlayışla çalışmalarını sürdürüyor.

Burada özellikle altını çizmek istediğimiz bir nokta var: Hepimizin bildiği üzere, depremin sonrası değil, öncesinde alınacak önlemler hayati önem taşımaktadır. Bu noktada, depreme dayanıklı, güvenli ve yaşanabilir yaşam alanları yaratmak adına kentsel dönüşüm çalışmaları ilçemizin afetlere karşı direncini artırmada kritik bir rol oynamaktadır.

Afet yönetimi çok paydaşlı bir süreçtir. Bu noktada merkezi idareyle karşılaştırıldığında, belediyeler olarak ne yazık ki sınırlı yetkilere sahibiz. Buna rağmen ilçemizde riskli yapı tespitinden vatandaşlarımızla uzlaşıya, dönüşüm projelerinden uygulama aşamasına kadar birçok alanda aktif çalışmalar gerçekleştiriyoruz.

“MÜTEAHHİT VE MALİK ARASINDAKİ UZLAŞMAYI KOLAYLAŞTIRDIK”

Kentsel dönüşüm süreçlerinde vatandaşlarımızın en çok zorlandığı konulardan biri mülkiyet karmaşası, maddiyat ve uzlaşma sürecidir. Bu doğrultuda geçtiğimiz aylarda müteahhit-malik uzlaşmasını kolaylaştıracak, ilçemizi ilgilendiren çatı katı plan notu değişiklikleri İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nde kabul edilmiştir. Bu karar, İBB Başkanımız Sayın Ekrem İmamoğlu’nun İstanbul’da kentsel dönüşümü teşvik etmek amacıyla başlattığı bir sürecin parçasıdır. Bu sayede, kentsel dönüşüm projelerinde müteahhit ve malik arasındaki uzlaşmalar daha kolay ve hızlı şekilde sağlanacaktır.

Belediyemiz, ilçemizdeki yapı güvenliğini artırmak ve vatandaşlarımızı yerinde dönüşüme teşvik etmek amacıyla önemli adımlar atmaktadır. Yerinde dönüşüm, hak sahiplerine ruhsatlı veya iskanlı mevcut binalarını mevcut inşaat alanını kullanarak yeni plan şartlarında yıkıp yeniden yapma fırsatı sunmaktadır. Ayrıca, ilçemizdeki riskli yapı tespiti sürecinde bu alanda rapor düzenleme yetkisi bulunan İstanbul Aydın Üniversitesi ve Arel Üniversitesi ile protokollerimiz de devam etmektedir.

“KENTSEL DÖNÜŞÜM ÇALIŞMALARINA HIZ VERDİK”

Geçtiğimiz hafta meclis gündeminde kabul ettiğimiz Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü’nün kurulmasıyla birlikte hem yerinde dönüşüm projeleri hem de riskli yapıların tespit ve dönüşümü çok daha sistemli bir şekilde ele alınacaktır. Küçükçekmece’de özellikle 23 Nisan depreminden sonra kentsel dönüşüm çalışmalarının hızlandığını da belirtmek isterim.

Verilere bakacak olursak, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında, 2019 yılından bu yana ilçemizde 3.642 yapıda riskli bina tespiti yapılarak bunlardan 3.211’inin yıkımı gerçekleştirilmiştir. 30 bin 675 hak sahibi kira yardımlarından faydalanmıştır. İBB’nin Hızlı Tarama Projesi kapsamında 1.371 binamızın yüksek riskli olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ilçemizde “Yarısı Bizden” kampanyasından faydalanan yapı sayısı 195’tir. Bu sayı, işlemi devam edenlerle birlikte 200’e yaklaşmaktadır. Bağımsız bölüm sayısı olarak da 1.230 kayıtlıdır. 2019 yılından bu yana 2.500’ün üzerinde riskli yapının dönüşümü için yapı ruhsatı verilmiştir.

RAKAMLARLA KONUŞTU

2025 yılı mali yılı bütçemiz 8 milyar 900 milyon TL olarak öngörülmüştü. Daha sonra 2025 yılı içinde bütçe içi işletmeleri aldığımız durum göz önünde bulundurularak 500 milyon TL’lik ek ilave yapılmış ve toplamda 9 milyar 400 milyon TL rakamına ulaşılmıştır.

2026 yılı bütçemiz ise şu anda görüşülmekte olan haliyle, 2025 yılına göre yüzde 26,6 artışla 11 milyar 900 milyon TL olarak tasarlanmıştır. 2026 bütçesiyle ilgili genel bir bilgilendirme yapmak gerekirse, personel giderleri kalemimize ortalama yüzde 20 artış yapılmıştır. Bunun sebebi, hükümetin enflasyon öngörülerinin bu civarda olmasıdır. Mal ve hizmet alımları kalemlerimize yüzde 34 civarında artış yapılmıştır. Burada Kitaş’ın ve diğer personelin de bu artış kapsamında olduğunu belirtmek isterim. Sermaye giderleri bütçemizde ise yüzde 45 oranında bir artış yapılmıştır. Sermaye giderleri, yatırımlarla ilgili kalemlerdir ve 2026 bütçesinde bu konuya özellikle daha fazla önem verilmiştir. Fen İşleri ve Park Bahçeler’e ayrılan bütçeler yüzde 45 civarında artış göstermiştir.

“BELEDİYEYE ÖDENEN HER KURUŞ HİZMET OLARAK VATANDAŞA GERİ DÖNÜYOR”

Vergi gelirleri kalemimizde de yüzde 200 civarında bir artış öngörülmektedir. Bunun sebebi, 2026 yılında emlak rayiç değerlerinin artışıyla ilgili gündemde olan değişikliklerdir. Bu konuda hem meclisimizi hem de halkımızı bilgilendirmek isterim. Şu anda kuzey ve güney mahallelerimizde ortalama olarak alınan emlak vergisi miktarı yıllık 1000 ila 1500 TL civarındadır. Güney mahallelerimizden kastım Yeşilova, Sultan Murat gibi mahallelerdir. Atakent, Halkalı gibi kuzeydeki mahallelerde ise bu tutar 2000 ila 3000 TL arasında seyrediyor.

2026 yılı hedefimiz, emlak rayiç değerlerinde 4 ila 5 kat artış öngörmektir. Ancak bunun belediyemizdeki emlak vergisine yansıma oranı yüzde 25-30 civarında daha düşük olacaktır. Bu nedenle önümüzdeki yıl emlak vergisinden beklenen artış 2,5 ila 3 kat civarındadır. Bu konu basında sıkça dile getiriliyor, vatandaşlarımız arasında da gündem oluyor. Fakat unutulmamalıdır ki, belediyeye ödenen her kuruş yine halka hizmet olarak geri dönmektedir.

Vatandaşlarımız elbette emlak vergisi ödemek istemiyor olabilir; ancak hizmetlerin sürdürülebilmesi için bu zorunludur. Bu konuda özellikle iktidar partisine mensup meclis üyelerimizin bulundukları platformlarda bu durumu değerlendirmelerini rica ediyorum. Aksi halde belediyeler ciddi gelir kaybına uğrayacaktır. Zaten 2025 yılı bu anlamda kayıp bir yıl oldu, 2026’nın da benzer bir şekilde geçmemesi için dikkatli olmalıyız.

KUZUGÜDEN, BAŞAKŞEHİR VE BAĞCILAR ÖRNEKLERİNİ VERDİ

Örnek vermek gerekirse, Başakşehir Belediyesi emlak rayiçlerini 11 ila 17 kat artırmış, Bağcılar Belediyesi ise 5 ila 8 kat arasında bir artış yapmıştır. Bu durum belediyelerin finansal sürdürülebilirliği açısından büyük önem taşımaktadır. Belediyelerin ayakta kalması, vatandaşlara daha kaliteli hizmet verilmesi anlamına gelir.

Müdürlük bazında bütçelerimize baktığımızda; Emlak, Gelirler, Hukuk, İmar, İnsan Kaynakları, Kadın ve Aile, Mali Hizmetler, Özel Kalem, Planlama, Ruhsat, Strateji, Yapı Kontrol, Yazı İşleri ve Zabıta müdürlüklerinde personel ağırlıklı giderler bulunmaktadır. Bu müdürlüklerde ihaleler olmadığı için artış oranları da genel maaş artış oranlarıyla sınırlı kalmıştır.

VERGİ ORANLARINDAKİ ARTIŞLARI TEK TEK AÇIKLADI

2026 bütçemiz gerçekten ayakları yere basan bir bütçedir ve 2025 yılına göre yüzde 26 oranında bir artış göstermektedir. Afet İşleri Müdürlüğü bütçemizde artış gözlenmiştir. Afet önceliğimiz olduğu için bu müdürlüğe daha fazla pay ayrılmıştır. Akreditasyon süreci, malzeme ve taşıt alımları nedeniyle bu kalemde artış yapılmıştır.

Destek Hizmetleri Müdürlüğü bütçesi yüzde 67 oranında artırılmıştır. Bunun sebebi, merkezlerimizin bakım ve onarımına öncelik verilmesidir. Park ve Bahçeler Müdürlüğü’ne de yeşil alanların önemi nedeniyle ek kaynak ayrılmıştır. Sosyal İşler Müdürlüğü’nde ise yüzde 543’lük bir artış görülmektedir. Bu artışın büyük bölümü, daha önce ayrı yürütülen işletmelerin artık bu müdürlük altında toplanmasından kaynaklanmaktadır.

Mevzuat gereği bütçe çalışmaları 2025 yılı Haziran ayında başlamıştır. 2025-2029 dönemini kapsayan stratejik plan, analitik veriler, piyasa koşulları, ekonomik durum, enflasyon beklentileri ve döviz kuru gibi değişkenler göz önüne alınarak hazırlanmıştır. Belediye mal ve hizmet giderlerinin maliyeti piyasa koşulları tarafından, personel giderleri ise kamu mevzuatıyla belirlenmektedir.

“İÇİŞLERİ BAKANLIĞI GERİ BİLDİRİMLERE KAYITSIZ KALMIŞTIR”

Gelirlerimiz de kanunlarla belirlenmektedir. Sadece ücret tarifesi meclisimiz tarafından düzenlenebilmektedir. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun 96 ve 97. maddelerinde belirtilen harçlar hükümet tarafından belirlenmektedir. Ancak 2015 yılından bu yana bu konuda herhangi bir güncelleme yapılmamıştır. İçişleri Bakanlığı’na gerekli bildirimler yapılmasına rağmen hadlerin artırılmasıyla ilgili bir gelişme yaşanmamıştır.

Sonuç olarak, bütçe çalışmalarına katkı sunan Mali Hizmetler Müdürlüğü’ne, Strateji Geliştirme Müdürlüğü’ne, başkan yardımcılarımıza ve emeği geçen tüm çalışma arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. 2026 yılı bütçemizin ilçemize ve halkımıza hayırlı olmasını diliyorum. KENT YAŞAM HABER MERKEZİ

{ "vars": { "account": "G-LFQRKY8JGD" }, "triggers": { "trackPageview": { "on": "visible", "request": "pageview" } } }