Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yaptığı açıklamaya göre, İstanbul –İzmir arasını dokuz saatten 3,5 saate indirmesi amacıyla yaptırılıp, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun en önemli kısımlarından olan Osmangazi Köprüsü 30 Haziran 2016’da açıldı. O zaman köprüden geçiş ücretinin de 89 TL olacağı belirtildi. Fakat geçiş ücreti daha sonra 65TL’ye düşürüldü. Köprüden geçiş ücreti düşlürülse bile geçmesi düşünülen araç sayısındaki tahmini rakam çok aşağılarda kaldı ve Osmangazi Köprüsü zarar eden yatırımların başında gelmeye başladı.

Bu köprüden bir yılda geçmesi vaat edilen araç sayısının 14 milyon 600 olduğu ancak geçen araç sayısının 6 milyon 159 binde kaldığı ifade ediliyor.

Bu nedenle geçeceği tahmin edilen fakat geçmeyen 8 milyon aracın parasının, yapılan sözleşme gereğince işletmeci şirkete devletin ödeyeceği belirtiliyor.

OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ’NDEN YILDA 500 MİLYON ZARAR

Bu arada geçen araç sayısının düşük olmasının yanısıra başlangıçta garanti edilen 35 dolarlık ücret de 65 TL’ye düşürülünce, her geçiş için 82 TL’lik kısmın da yine devletin kasasından ödeneceği ifade ediliyor. Bu nedenle Osmangazi Köprüsü’nden elde edilen bir yıllık gelir 194 milyon 776 bin 117 TL’de kalırken, zararın ise ise 550 milyon TL civarında olduğu belirtiliyor.

AVRASYA TÜNELİ İLE YSS KÖPRÜSÜ DE AYNI DURUMDA

Öte yandan Avrasya Tüneli ile Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde de farklı bir durum yaşanmadığı düşünülüyor. Avrasya Tüneli için günlük araç sayısı 68 bin olarak hesaplanıp, garanti edildiği ancak bu rakamın 50 bine ulaşmayıp 47 binde kaldığı ifade ediliyor. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden ise garanti edilen 135 bin araç yerine ayda ortalama 100 bin aracın geçtiği belirtiliyor. Bu durumda evdeki hesabın çarşıya uymadığı ve tahminlerin tutmaması nedeniyle devletin vatandaştan kaşıkla topladığı vergilerin işletmeci firmalara kepçeyle verilmek zorunda kalındığı görülüyor.

Kent Yaşam

Editör: Haber Merkezi