Toplu ulaşım kullanımının İstanbul halkı için bir zorunluluk olduğunu belirten Kösedağı, ‘Devalüasyonun da ötesinde bir ekonomik kriz yaşadık.  Dövizin artması ve zamlarla beraber İETT’nin 2021 için öngördüğü 785 milyon liralık gider 2022 bütçemizde 3 milyar 200 milyona dayandı. Sadece akaryakıt giderleri İETT’nin toplam giderlerinin yüzde 50’sinin üzerine çıktı. Bugün kurumun elinde sadece bilet gelirleri kaldı. Tüm bunlar değerlendirildiğinde ulaşıma yapılan zammın bir zorunluluk olduğu sonucuna halkımız da varacaktır. Sayın Büyükşehir Belediye Başkanımız Ekrem İmamoğlu’nun söylediği gibi, ulaşım zammı bir sebep değil, sonuçtur! Eğer AK Parti, toplu taşıma esnafını düşünüyorsa yatlarda uyguladığı akaryakıttan ÖTV ve KDV almama kararını toplu taşıma hizmeti veren araçların yakıtlarına da uygulasın. Yani yarından tezi yok otobüslerden, taksilerden, minibüslerden, dolmuşlardan, vapurlardan ÖTV ve KDV’yi kaldırsın. Litre başı 5 TL indirim uygulasın’ diye konuşarak sözlerini şöyle sürdürdü. 

SÜBVANSİYON

Hafta başında Ak Parti grubu, bu ay başı aldığımız ulaşım zammıyla ilgili öğrenci kardeşlerimizin biletine yapılan zammın geri alınmasıyla ilgili popülizm kokan bir önerge verdi.Değerli öğrenci kardeşlerim, Ak Parti 20 yıl sonra öğrencileri hatırladı. Buradan çağrı yapıyorum. Eğer samimiyseniz hemen TBMM’de ortak bir önergeyle KYK borçlarının faizleri silinsin ve KYK borçlarına faiz işlemesin. Var mısınız?Bir yolcunun İETT için maliyeti yaklaşık 12 TL. Son zamdan sonra bir yolcudan gelen gelir ise 5 TL. Kısacası İstanbulkart’ı her kullandığınızda İETT yedi TL zarar ediyor.Bunun sebebi de akaryakıt, doğalgaz ve elektrik zamları. Yılda 1 milyar yolcu taşıdığımız göz önüne alındığında İstanbul Büyükşehir Belediyesi İETT’yi yılda 7 milyar civarında sübvanse ediyor. Tabi bu, bugünkü akaryakıt fiyatlarına göre. Biz şov değil iş yapıyoruz.

ENTEGRASYON

İETT olarak değişen ulaşım dünyasını yakından izliyoruz. Yaptığımız yatırımlarla da bunları yakından takip ediyoruz. Hem karbon ayak izini azaltmak hem yakıt tasarrufu sağlamak hem de trafikte zamandan kazanmak için aynı yerden kalkıp aynı yere giden farklı ulaşım araçlarını teke düşürüyoruz. Bunu yaparken de ücretsiz aktarmalarla halkımıza daha hızlı ve ekonomik bir yolculuk sağlamak istiyoruz. Düşünün ki Maltepe’den kalkan Kadıköy’e D-100 karayoluna paralel giden hem metro hem Marmaray hem otobüs hem de minibüslerimiz mevcut. Bu israfı ve zaman kaybını engellemek adına aynı yere giden farklı ulaşım araçlarını teke düşürüyoruz. Şu anda 83 adet otobüs hattımızı metro ve Marmaray’a entegre etmiş durumdayız. Buradan çıkardığımızı otobüslerimizi de daha önce gidilmeyen çeperlere yeni hatlar oluşturarak İstanbul’un her köşesine toplu ulaşım sağlıyoruz. 800 hattan 750 tanesini yani %97 entegrasyon başarısı sağlayan İETT Planlama Dairesi’ni tebrik ediyorum.

İETT olarak nasıl bir operasyon yönettiğimizi size yolculuk sayılarıyla anlatmak isterim.Pandemi öncesinde;2019 yılında sadece İETT bünyesinde bulunan 2400 aracımızla yaklaşık 573 milyon yolcu taşıdık. Bu rakam 2020 yılında pandemiden dolayı 353 milyona düştü.2021 yılında ise 422 milyon yolcu taşıdık.2022 hedefimiz ise tekrar pandemiden önceki rakamlara ulaşmak.Bu rakamlara Özel Halk Otobüsleri’ni de dahil ettiğimizde 6.373 araçlık İETT ailesi olarak yılda yaklaşık 1 milyar yolcu taşıyoruz. Bu da bizi dünyada en çok yolcu taşıyan ilk üç ülke sıralamasına taşıyor.Geçtiğimiz günlerde metroda günde 2,5 milyon yolcu sayısına ulaşarak rekor kırdık.Son zamanlarda akaryakıta gelen zamlardan sonra vatandaşımız arabasına binemez oldu. Bu yüzden de toplu taşımada bir yoğunluk yaşamaya başladık.Sadece İETT ve metro olarak günde 7,5 milyon yolcu taşıyoruz. Ben tekrar bütün şoförlerimize teşekkür ediyorum.

ÖHO DÖNÜŞÜMÜ

Daha önce buradan oy birliğiyle kabul ettiğimizÖzel Halk Otobüsü (ÖHO) ve Erguvan otobüslerimizin İETT bünyesine geçmesini sağlayan meclis kararı sayesinde özellikle pandemi döneminde esnafımızın ayakta kalmasını sağladık.Son 16 ayda İBB olarak ÖHO’yu yaklaşık 2 milyar civarında sübvanse ederek destek olduk. 3 bine yakın ÖHO’yu sarı renge boyadık. Böylece bütün otobüsler İETT bünyesine dahil oldu. Bu sene yapacağımız yatırımlarla gerek teknik anlamda gerek operasyonel süreç anlamında otobüslerimizden daha fazla yararlanacağız.

YATIRIMLAR

Ak Parti’nin ülkeyi düşürdüğü ekonomik krize rağmen kurum içi iyileştirmelerimizden geri adım atmadık. 2019’dan beri otobüs arıza sayısı her türlü trol saldırısına rağmen bu sene de azalmaya devam etmektedir.  Kadın şoförlerimizin sayısı yine bu sene 100’ü bulacaktır. Bildiğiniz üzere biz göreve geldiğimizde bu sayı sıfırdı. Türkiye’de ilk kez tescili yapılmış, Adalar kullanım koşullarına uygun yerli, elektrikli 60 adet araç hizmete sunulmuştur. Yine bu sene 50 adet elektrikli otobüs alımımız gerçekleşecektir.İBB’ninimkânlarını halka açmak adına İstanbul’un en güzel manzarasına sahip İstiklal Caddesi’ndeki İETT binamızı restore ederek halkımızın kullanımına açacağız.

‘Siz hayal satıyorsunuz, biz icraat sunuyoruz’

Bütün finansal ve hukuksal engellemelere rağmen İstanbul halkına daha konforlu bir ulaşım sağlamak adına şartları zorlayarak, öz kaynaklarımızla filomuza bu sene Temmuz başına kadar 160 adet metrobüsdahil edeceğiz. Sözü gelmişken buradan oy birliğiyle geçirdiğimiz 300 yeni metrobüs alınması için gereken kredinin 1,5 yıldır Sayın Cumhurbaşkanı’nın önünde imzalanmayı beklediğini buradan tekrar İstanbul halkına hatırlatıyorum. Her türlü maliyet artışı ve engellemelere rağmen 160 adet metrobüsün 30 adet olan ilk partisi dün itibarıyla filomuza dahil olmuştur.İstanbul halkının vergilerine kuruşu kuruşuna sahip çıkıp bu bilinçle harcıyoruz.Siz, aldığınız metrobüsleri hurdalıklarda çürütüyorsunuz; biz ise metrobüsleri İstanbul halkının hizmetine sunuyoruz.Siz, hayal satıyorsunuz, siz algı satıyorsunuz; Biz, İstanbul halkına icraat sunuyoruz.Her şeye rağmen, her türlü baskıya rağmen İstanbul halkının yanında olan, Büyükşehir Belediye Başkanımız Sayın Ekrem İmamoğlu’na teşekkür ediyoruz.2021 Faaliyet Raporu’nda emeği geçen bütün herkese teşekkür eder, saygılar sunarım. FİDAN UĞUR-KENT YAŞAM

Editör: Haber Merkezi