Aile mahkemelerinde eşler arasındaki geçimsizliklere dair açılan boşanma davalarına bir yenisi daha eklendi ancak bu kez gerekçe ve çıkan karar emsal niteliği taşıyor. Bursa'da yaşayan bir kadının, eşinin aşırı cimriliği ve ev içinde uyguladığı "maddi kısıtlama" baskıları nedeniyle açtığı boşanma davası karara bağlandı.
Davacı kadının avukatı aracılığıyla mahkemeye sunduğu dilekçede ve şahitlerin ifadelerinde, kocanın ev içindeki günlük zorunlu tüketim harcamalarını bile bir baskı aracına dönüştürdüğü gözler önüne serildi.
"Sifonu Neden Çektin?" Uyarısı Mahkemelik Etti
Mahkeme heyeti tarafından incelenen dosya kapsamında, kocanın ev içerisinde eşine yönelik sürekli olarak;
-
"Işığı kapat"
-
"Sifonu neden çektin?"
-
"Gereksiz yere çay demleme"
gibi uyarıları sürekli hale getirdiği tespit edildi. Mahkeme, tasarruf yapma amacını çoktan aşan bu ifadelerin ve davranış modellerinin, kadın üzerinde ağır bir psikolojik baskı oluşturduğuna ve kadının insani yaşam standartlarını zedelediğine kanaat getirdi.
Mahkeme "Ekonomik ve Psikolojik Şiddet" Saydı: Tazminat Kararı Çıktı
Evlilik birliğinin ortak giderleri ve temel ihtiyaçları üzerinde kurulan bu sürekli denetim mekanizmasını bir "ekonomik ve psikolojik şiddet" olarak değerlendiren Bursa Aile Mahkemesi, kocayı boşanma davasında tam kusurlu buldu.
Bu baskılar altında evlilik birliğinin sürdürülmesinin davacı kadın açısından artık mümkün olmadığı gerekçesiyle çiftin boşanmasına karar verildi. Mahkeme ayrıca, evlilik süresince yıpranan ve baskıya maruz kalan kadının geleceğini güvence altına almak adına kadın lehine maddi tazminat ödenmesine hükmetti. Hukukçular, bu kararın ev içinde tasarruf adı altında eşlerine hayatı dar eden ve psikolojik baskı uygulayan diğer kişiler için de büyük bir ders ve emsal niteliği taşıdığını belirtiyor.




