Temmuz 2025 itibarıyla motosiklet ve yük motosikletlerinin yüzde 64,3’ünün zorunlu trafik sigortası bulunmuyor. TBMM’de hazırlanan yeni kanun taslağıyla motorlu bisikletler de sigorta kapsamına alınacak.

Özgür Özel'den şok iddia: 'Hasan Mutlu'yu AK Parti İl Başkan Yardımcısı aradı'
Özgür Özel'den şok iddia: 'Hasan Mutlu'yu AK Parti İl Başkan Yardımcısı aradı'
İçeriği Görüntüle

Türkiye’de motosikletlerin yarısından fazlası sigortasız

Türkiye Sigorta Birliği (TSB) verilerine göre, 2025 Temmuz itibarıyla trafiğe kayıtlı 6 milyon 770 bin motosiklet ve yük motosikleti bulunuyor. Bunların sadece 2 milyon 417 bini sigortalı. Yani sigortalılık oranı yüzde 35,7’de kalırken, araçların yüzde 64,3’ü sigortasız şekilde trafikte seyrediyor.

İstanbul’da ise tablo ülke ortalamasına göre daha iyi. Trafikte bulunan 865 bin 600 motosikletten 456 bini sigortalı ve bu da yüzde 52,7’lik bir orana denk geliyor.

Mevzuatta boşluk kapatılıyor

Karayolları Trafik Kanunu’na göre, motor hacmi 50 cc ve altı olan benzinli veya 4 kW ve altı elektrikli motorlu bisikletlerin trafik sigortası zorunluluğu bulunmuyordu. Türkiye genelindeki yaklaşık 1,2 milyon aracın bu kapsamda olduğu belirtiliyor. Ancak bu boşluk nedeniyle, aslında sigorta zorunluluğu olan 5,5 milyon motosikletin yüzde 56,5’i sigortasız kaldı.

İçişleri Bakanlığı’nın öncülüğünde hazırlanan kanun taslağı, motorlu bisikletleri de zorunlu sigorta kapsamına alıyor. Taslak komisyon onayından geçti, önümüzdeki süreçte genel kurulda görüşülecek.

“Motosiklet sayısı 5 yılda iki katına çıktı”

İMAS Başkanı Hayrettin Ertemel, Türkiye’de motosiklet kullanımının son 5 yılda ciddi artış gösterdiğini vurguladı:

“2020’de 3,5 milyon olan motosiklet sayısı bugün 7 milyona yaklaştı. Bu yüzde 100’e yakın bir artış anlamına geliyor. Çin menşeli uygun fiyatlı motosikletlerin pazara girişi ve motokuryeliğin yaygınlaşması bu artışın başlıca nedenleri oldu.”

Sigortalılık oranı neden düşük?

Ertemel, 2020’de yüzde 32 olan sigortalılık oranının 2025’te sadece yüzde 36’ya çıkabildiğini hatırlattı. Bu alanda yapılan düzenlemelerin yetersiz olduğunu belirterek şunları söyledi:

“İkinci el araç satışlarında sigortanın devirden önce yapılması zorunlu hale getirildi. Bu, boşluğu kapatan önemli bir adım oldu. Ancak motosikletlerde sigorta bilincini artırmak için ek teşvikler gerekiyor.”

Çözüm önerileri: Teşvik ve caydırıcılık

Ertemel, sigortalılık oranını artırmak için şu önerileri sundu:

  • Teşvikler: Sigorta primlerinde sübvansiyonlar, taksitli ödeme imkânı, fiyatlarda iyileştirme.

  • Caydırıcılık: Trafik kameraları ve plaka üzerinden anlık sigorta kontrolü, sigortasız araçlara tebligat ve yaptırım, trafik uygulamalarında araç bağlama işlemleri.

  • Dijital entegrasyon: e-Devlet üzerinden sigorta hatırlatma sistemleri ve otomatik yaptırımlar.

Taslağın yasalaşmasıyla birlikte, trafikte sigortasız motosikletlerin sayısının hızla azalması ve güvenliğin artması hedefleniyor.