E-Ticaret; Elektronik ticaret anlamına gelen ve kişilere internet üzerinden alışveriş yapma imkanı sunan firmalara verilen genel isimdir. Bu firmaların, web tarayıcılarında en üst sıraya çıkmaları, organik kullanıcıları çekmeleri ve kazançlarını artırmaları için Seo çalışmaları yapmaları büyük önem taşıyor.

E-Ticaret SEO Nedir?

E-Ticaret SEO; internet üzerinden kullanıcılara alışveriş yapma imkanı sunan markaların Seo çalışmalarının yapılması işlemidir. Cironun yükselmesi hedeflendiği için, e-ticaret sitelerine yapılan Seo çalışmaları normal sitelere yapılan çalışmalara göre daha fazla emek istemektedir. Bu da Google'nin arka planda kullandığı ve sürekli yenilediği algoritmalardan kaynaklanmaktadır. Bu algoritmalar, Seo bazlı yapılan metin çalışmaların içeriklerini tarayarak Google'da üst sıraya çıkmayı hak edip etmediği türünde değerlendirmeler yapmaktadır. İçeriği zengin olan SEO uyumlu metinler Web tarayıcılarda yükselirken, zayıf metinler de Google tarafından diskalifiye olmaktadır.

E-ticaret sitesine yapılan çalışma ile normal bir siteye yapılacak çalışmalar aynı değildir. Her ne kadar arama motoru kriterleri aynı gözükse de, iki ayrı sitedeki tek amaç kullanıcıların sitede daha fazla kalmasını sağlamaktır. Dolayısıyla kullanacakları stratejiler de farklılık gösterecektir. E-ticaret siteleri güzel ürün ve ürün tanıtımıyla kullanıcıları sitede tutuyorken; diğer sitelerde kendini okutan makaleler kullanıcıların sitede kalma süresini artırmaktadır. Ortak payda ziyaretçinin sitede kalma süresidir. Bu süre her site için ne kadar çok olursa başarı da o kadar çok olur. Google için kullanıcıların sitede kalma süresi çok önemlidir.

E-Ticaret SEO Yaparken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

E-Ticaret SEO yaparken dikkat edilmesi gereken bazı kurallar bulunmaktadır. Günümüzde internet kişilerin sadece eğlendikleri, oyun oynadıkları bir mecra olmanın dışına çıkmıştır. Kişiler beğendikleri ürünleri sipariş etmekte, kullanıcı yorumlarını değerlendirerek alışverişlerini güvenli bir şekilde yapmaya gayret göstermektedir. İnternet ortamında kullanıcılara bir ürünü pazarlamak tahmin edildiği kadar kolay değildir. Pek çok rakibin yer aldığı internet mecrasında firmaların güven vermesi en önemlisidir. Kullanıcının bir firmaya güvenebilmesi için kolay kullanıma sahip kaliteli bir siteyle muhatap olması gerekir. İletişim imkanı bulunan, açık adresin yer aldığı ve çağrı merkezi hizmeti sunan markalar internet üzerinden alışveriş yapan kullanıcılar için güven veren kriterler arasında yer almaktadır. Bu kriterleri içeren bir firma temel noktada kişilerin güvenini kazanmış olur fakat bununla sınırlı değildir.

E-ticaret siteleri bir ürünü satabilmek için onu en iyi şekilde pazarlayabilmeli ve geniş bir iletişim ağına sahip olmalıdır. İnternet üzerinde iyi pazarlama yöntemi ürün hakkında geniş bilgilere farklı açıdan çekilmiş fotoğraflara yer vermekle mümkün olabilmektedir. Ürünler hakkında kullanıcıların daha fazla bilgi edinebilmesi için yapılacak video çekimleri de pazarlamada büyük bir etkiye sahiptir. Bu detaylara dikkat etmek bir E-ticaret sitesinin Google üzerinde iyi bir dereceye sahip olmasına ve cirosunun artmasına yardımcı olacaktır.

Bir diğer önemli konu ise doğru ve kaliteli internet sitelerinden backlink almak. Backlinki ilk defa duyanlarımız için. Backlink; web sitenizin linki, başka bir web sitesinde yayınlanması yani referans göstermesi. Googlea buna çok önem veriyor. Backlinki de kaliteli ve özgün şekilde seoya uyumlu her siteye farklı yayınlanacak şekilde içerik hazırlayıp az önce de ifade ettiğim gibi kaliteli internet sitelerinden, özellikle sektörel siteler ve backlink reklamına boğulmamış sitelerin olması. Örneğin; giyim alanında hizmet veren bir siteniz varsa; kadın, moda, iş dünyası, magazin ve kaliteli güncel yayın yapan haber sitelerinde tanıtım yazısı yayını yaptırmak. Aslında tanıtım yazısı backlink alırken sadece googlea’da yukarı yükselmek değil, markanızın bilinirliği, googlea aramalarında yer edinmesine ve web sitenizin değeri Google nezninde artmasına yardımcı oluyor.

Backlink Alacağımız Bir Sitenin Kaliteli Olup Olmadığını Nasıl Anlarız?

Bu önemli bir konu. Backlink almak bizi her ne kadar googlea’da üst sıraya yükseltse de, doğru planlama ve kaliteli sitelerden alınmadığında sitemizi alt sıralara da düşürebilir. Bazı seo uzmanları ve firmalar maliyeti kısmak için ucuz, güncel yayın yapmayan, sitesine günlük içerikten çok backlink yer alan ve her sitenin backlinkini yayınlayan internet sitelerini tercih edebiliyor. Bu tarz siteler zaten Google tarafından spam cezası yiyor. Backlink alacağınız siteyi googlea aratın. Arattığınızda site çıkmıyorsa uzak durun. Seo tools (araçları) kullanarak ben ahrefs kullanıyorum domain rating minimum 20-25 ve üzeri olmasına dikkat edin. Sitelerin güvenli bağlantıya sahip olması da artı puan.

Pandemi de E-Ticaret Hangi Durumdan, Nereye Geldi? Ve Nereye Gidecek? Bununla ilgili Neler Söyleyeceksiniz?

Hepimizi derinden etkileyen ve kötü izler bırakan pandemi, birçok sevdiğimizi bizden kopardı. Ben hayatını kaybedenlere bir kez gani gani rahmet, ailelerine ve sevenlerine sabırlar diliyorum.  Bu durumu anlatmak gerçekten çok zor. Her ne kadar üzücü olsa da hayat ve ticaret devam ediyor. Pandemi döneminde sokağa çıkma yasakları bizi daha çok sanal ve dijital dünyaya itti. Bu da doğal olarak online olma süremizi arttırdı, dünyada olduğu gibi ülkemizde de dijital medyanın ve online alışveriş sitelerinin önemini ve yatırım oranını artırdı. Türkiye’de pandemi döneminde internet kullanım oranının yaklaşık 4 milyon kişi artarak 58,6 milyon kişiye ulaştığı görülmekte.

E-ticaretin önemini sadece ülkemizde değil, dünya da ne kadar önemli bir yere sahip olduğunu görüyoruz ve bunu uzun uzun anlatabiliriz. Kısaca birkaç cümleyle anlatacak olursak Ticaret Bakanlığı’nın açıkladığı verileri söylemem yeterli olacaktır diiye düşünüyorum. Ülkemizdeki e-ticaret hacmi 2019 yılında 136 milyardan, yüzde 66 artış göstererek 2020 yılında 226 Milyar 200 milyon liraya ulaştı. Dünyaya bakacak olursak bu rakam 2020 yılında 4.3 Trilyon dolar.  Ayrıca e-ticaret harcamalarının yüzde 74’ü peşin ödeme yapılarak, yüzde 26’sı ise taksitli ödeme imkanı kullanılarak gerçekleşmiş.

2021 yılında ise yine Ticaret Bakanlığı’nın verilerine göre 2021 yılı ilk 6 ayı itibarıyla ülkemizde e-ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre %75.6’lık artışla 161 milyar TL olarak gerçekleşti. 2021 yılı ilk 6 ayında sipariş adetleri yüzde 94.4 artış ile 850.7 milyon adetten 1 milyar 654 milyon adede yükseldiği görülmekte. Ayrıca 2021 ilk 6 ayı itibarıyla e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısı 321.742 rakamına ulaştı. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD)’nin  açıkladığı 2021 yılının e-ticaret verilerine göre, 2021 yılında online alışveriş harcamaları geçen yıla göre büyüme ivmesini devam ettirerek cirosal bazda 400 milyar TL’lik işlem hacmine ulaştı. Sektör 2022 yılında yüzde 40 büyüme ile 560 milyar TL’ye ulaşmayı hedefliyor.

Sizce işletmeler dijital alanda nerelere ve nasıl yatırım yapmalı? Öneriniz ne olur?

En önemli konu doğru kişilerle ve ajansla çalışmak. Ajans desteği alınacaksa kurumsal hizmet alabilecekleri ajansla çalışmak. Doğrusunu nasıl bulacağız ki diye sorabilirsiniz. Sizin alanınızda hizmet verdiği marka varsa onu isteyin ve de başarı grafiği talep edin. Yani bir markayı nereden nereye taşımış, ne kadar cirodan ne kadar ciroya yükseltmiş bu önemli. Mutlaka haftalık rapor alma şartınız olsun. Çünkü bazı ajanslar düzenli raporlama sürecinde biraz başarısızlar.  Geç dönüşler alabiliyorsunuz. Ve bir önemli konuda kısa sürede başarı ve sonuç beklememek. Biz Minzo Medya olarak bu tarz durumlarla karşılaşıyoruz. “Ben reklam verdim hemen müşteri kazanmalıyım” ya da “ben çalışma yapıyorum markam kısa sürede bilinsin ve büyüsün” talebi. Bu düşünceye girdiğimizde zaten başarısızlık baştan gelmiş oluyor. Siz öncelikle firmanızı, markanızı ve yaptığınız işi doğru anlatmakla başlamalısınız. Çünkü her geçen e-ticaret sitelerin sayısı artıyor ve google’da üst sıralarda yükselmeyi, bir de alternatifler çoğalarak rekabet artıyor. Rekabetin bu kadar çok olduğu bir yerde sizi hiç tanımayan, markanızı duymamış birisi ve güven duymayan müşteri adayı neden sizi tercih etsin ki? Reklam pazarlama araçlarını kullanmadan önce bunu da düşünerek planlamamızı buna göre yapmak büyük önem arz ediyor. Siz zaten kendinizi ya da markanızı doğru ve dürüstçe tanıttığınız zaman satış oranlarınızda ona oranla elbette artacaktır. Önce güven. Pazarlama olarak öncelikle iyi bir web sitesi ile Google seo ve adwords reklamı öne çıkıyor. Çünkü Google’da arama yapıp sitenize ziyaret eden bir kişi sizin için potansiyel müşteridir. Bir ürüne, bir bilgiye ya da herhangi bir şeye ihtiyaç duymayan biri Google’da arama yapmıyor. Örneğin; çanta satışı yapan bir internet siteniz varsa ve çantaya ihtiyacı olan bir kişinin de Google’da çanta aradığında ilk sıralarda ve sayfa da yer alan siteleri ziyaret ettiği gerçek. Hatta birçoğumuz 2. sayfaya bile inmiyoruz. 2’nciye insek bile 3’ncüye inmiyoruz. Ben şahsen çokta inmiyorum.  Böyle bir durumda çanta ihtiyacı olup da sizi Google’da bulamayan potansiyel müşteri adayını kaybetmiş oluyorsunuz. Akabinden hedef kitlesine ve sektörüne göre doğru planlanmış sosyal medya reklamları büyük önem arz ediyor. Sadece fotoğraf görselleri kullanarak değil, videolu reklamların önemi de bir hayli fazla.

Peki Markalar ve Kişiler Bu Sürecin Neresinde Oldu ve Neler Yaptılar?

Dijitalin ve internetin önemini bilen vizyon sahibi yöneticiler ve markalar bu süreci çok iyi değerlendirdiler. Özellikle büyük markalar dijital dönüşüm yatırımlarını artırdılar. Orta ve küçük işletmeler ise tam olmamakla birlikte dijitalleşme ve internet reklamcılığına bir bütçe ayırmak durumunda kaldılar. Bir gerçek var ki hâlâ internet sitesi ve sosyal medya hesapları olmayan şirketler var. Bu tabuyu yıkamayan şirket yöneticileri henüz hâlâ az denmeyecek kadar çok sayıda.

KAYNAK : MİLLİ GAZETE

Editör: Haber Merkezi