1-Belediye Meclis Üyesi Nedir?

2-Görevi nedir?

3-Belediye Başkanının görevi?

4-Belediye meclisi üyesi, Belediye meclisive Belediye encümeni kavramları nedir?

5-Belediye meclisini kim yönetir? Nasıl Çalışır?

6- İhtisas komisyonlarının oluşumu ve çalışma şekli?

7-Meclis üyelerinin bilgi edinme yolları nelerdir?-Önerge nedir?

8-Bel. Meclis Üyeleri ile Parti ilçe başkanlığı ilişkisi nasıl yürür?

9-Optimum Bel. Mec.Üyesi listesi nasıl olmalı.

10- Seçim öncesi Çalışma grupları nasıl oluşturulmalıdır?

11-İktidar olunursa nasıl bir Grup, muhalefet olunursa nasıl bir Grup?

12- Sinerji ve Aktif Seçim çalışma startı vermek.

1-Belediye Meclis Üyesi Nedir?

Kısaca özetlemek gerekirse: Belediye meclis üyeliği “bir kamu görevidir” Siyasi partileri belediye meclisinde temsil etmek için seçilirler. Parası az, sorumluluğu fazla siyasi bir görevdir. Bu nedenle seçilmeden önce gönüllülük esasına, seçildikten sonra ise sorumluluk hukuki esaslara dayanır. Görev süresi beş yıldır. Süre bitiminde Tekrar aday olmak mümkündür. İktidar partisi, muhalefet partileri ya da bağımsız üye olarak seçilmek mümkündür.

2-Görevi nedir?

Muhalefet belediye meclis üyeleri ağırlıklı olarak “denetim görevi” yaparak belediye yönetimlerinin hata yapmalarını engeller, ya da yapılmış bir hata varsa ortaya çıkarmaya çalışırlar. Belediye meclisine seçilecek üyelerin zamanlarının önemli bir kısmını ayırmaları gerekir. Meclis üyesi olduğu belediyeden kendisi ihale alamaz. Ayrıca 1.dereceden akrabalarının iş alması ise etik sayılmamaktadır. Görev bittikten sonra bile belediye başkanları 2 yıl, Belediye meclis üyeleri ise 1 yıl daha ihale alamazlar.

3-Belediye Başkanının görevi?

Belediye başkanı ise belediyenin 1.derece tüzel kişiliğini temsil eder yani yürütmenin başıdır. Aynı zamanda faaliyet raporunun görüşüldüğü günler hariç Belediye meclis başkanı görevini de yürütür. En başta Belediye Başkanı ona bağlı 4-5 başkan yardımcısı,onlara da bağlı toplam 19 müdürlük vasıtasıyla belediye işleri yürütülür. İktidar ile muhalefet Belediye Meclis Üyeleri arasındaki farkı anlatmak için genel ve yerel seçim sonucunda seçilenler arasındaki farka bakmak lazım. Yerel seçim ile seçilen Belediye Meclis Üyeleri, Genel seçimle seçilen Milletvekillerine, Belediye meclisi ise TBMM’sine benzemektedir. Benzetmeye devam edersek Belediye Encümenleri Bakanlara, Belediye başkanı ise yürütmenin başı olan başbakana benzemektedir.

4-Belediye meclisi üyesi, Belediye meclisive Belediye encümeni kavramları nedir?

Belediye Meclis Üyesi ile Belediye Encümeni kavramları zaman zaman biri biriyle karıştırılmaktadır. Oysa belediye encümeni iktidar partisinin B.meclis üyeleri arasından idari faaliyet için seçildikleri halde, Belediye Meclis üyeleri her partinin aldığı oy oranında seçilerek sadece karar organı olan Belediye Meclisinde görev alılar.

5-Belediye meclisini kim yönetir? Nasıl Çalışır?

Aynı şekilde Mecliste çoğunluğu olan parti meclisin ilk birleşiminde1.ve 2.başkan vekilleri ile iki katip üye seçer. TBMM sinde var olan ihtisas komisyonlarının benzeri belediyelerin bünyesinde de var. İlk birleşimde komisyonlarda görev yapacak üyelerde de seçilir.

6- İhtisas komisyonlarının oluşumu ve çalışma şekli?

Belediyelerin bünyesinde bulunan Plan ve bütçe, İmar ve bayındırlık ile Denetim Komisyonları gibi zorunlu olarak kurulması gereken ihtisas komisyonlarının yanı sıra, ihtiyaca göre oluşturulan Hukuk, Eğitim ve kültür, Tarife, Sosyal işler komisyonları gibi komisyonlar da vardır. Komisyonlar En az 3,en fazla 5 üyeden oluşur. Üye dağılımı partilerin meclis üye dağılımı dikkate alınarak paylaştırılır.

Özellikle imar ve bayındırlık ile plan bütçe komisyonlarının görüşleri alınmadan herhangi bir karar alınamaz. Bu nedenle imar ve bayındırlık komisyonu kendisine gönderilen gündem maddelerini 10, Plan bütçe komisyonu ise 5 gün içersinde karara bağlamak zorundadır.

ikinci oturumda ise komisyon görüşleri (Raporları) de dikkate alınarak gündemdeki konular görüşmeye açılır. Bu görüşme sırasında İktidar ve Muhalefet partilerine ait grup başkan vekillerinin koordinasyonuyla üyeler görüşlerini açıklayabilirler. Daha sonra gündemdeki konular sırayla oylanır. Oylama sonucu oy birliği ya da oy çokluğu ile kabul veya ret edilebileceği gibi çekimse de kalmak mümkündür.

7-Meclis üyelerinin bilgi edinme yolları nelerdir?-Önerge nedir?

Belediye Meclis üyeleri sözlü yada yazılı Önerge, soru önergesi ve gündem dışı konuşmalar seklinde yaparlar. Özellikle soru önergelerine cevap verilmesi gerekir. Ayrıca Belediye başkanı ile ilgili Meclisin 1/3 ünün önerisiyle gensoru önerisi gündeme alınabilir. Ancak meclisin salt çoğunluğunun oyları ile öneri kabul edilir.En az 3 gün geçtikten sonra göndem görüşmeye açılır.

Her ayın ilk haftasında en az üç gün önceden belediye başkanı tarafından meclis üyelerine gönderilen gündem ilk gün mecliste ele alınarak uygun komisyonlara havale edilir. Komisyonlarda iktidar ve muhalefet üyelikleri oranında yer alırlar.

8-Bel. Meclis Üyeleri ile Parti ilçe başkanlığı ilişkisi nasıl yürür?

Partilerin listelerinden aday olan Belediye Başkanları ile Belediye Meclis Üyeleri ilgili partinin ilçe başkanlığının tüzel kişiliğine karşı sorumlu oldukları gibi Kanun, Yönetmelik, tüzük gibi hukuki düzenlemelere de tabidirler.

9-Optimum Bel. Mec.listesi nasıl olmalı.

Optimum belediye Meclis listesi Kadın ve Gençlik kotalarının dikkate alındığı ihtisas komisyonlarında bilgi, beceri,eğitim ve yeteneği ile yararlı faaliyet gösterecek bir listedir.Özelikle İmar komisyonunda mimar,şehir plancısı,Plan ve bütçe komisyonu ile denetim komisyonunda Mali Müşavir ,Hukuk Komisyonunda ise avukatların yer almasında fayda var.Partiye bağlılık, dürüstlük ve kişilik konusunda toplumda nezdinde sorunlu olmamaları gerekir.

10- Seçim öncesi Çalışma grupları nasıl oluşturulmalıdır?

Seçim öncesi Çalışma grupları nasıl oluşturulmalıdır? Belediye başkan adayı kesinleştikten sonra ilçe başkanı önderliğinde en kısa zamanda toplanıp hangi semtlerde ve hangi belediye meclis üyesi aday adayının hangi semtte Seçim irtibat bürolarının açacağı kararlaştırılacaktır. Açılacak büroların standartları ,yapısı ve en yüksek verim elde etmek için gerekeli yol haritası belirlenecektir.

11-İktidar olunursa nasıl bir Gurup, muhalefet olunursa nasıl bir Gurup oluşturmalı?

Muhalefet belediye meclis üyesi olmak iktidardakilere nispeten daha zor bir görevdir. Çünkü seçim süresince beraber çalışılan yüzlerce vatandaşın talepleri karşısında ”Bana gelmeyin, ben sorununuzu çözemem, en iyisi siz iktidar partisine üyelerine gidin” demek zorunda olmak üzücüdür. İktidarın Meclis üyeliği ise aksine belediyeyi yönetme yetkisine sahiptir. Aslında bu durumda da sosyal belediyecilik ilkeleri gereği “Kıt olan belediye kaynaklarını en iyi şekilde kullanmak gerekir”. Fakat belediyeyi kazanmak demek herkese yetecek kadar iş ve görev anlamına gelir. Maddi olmasa bile sorumluluk ya da manevi olarak böyledir. Çünkü kent konseylerinden başlayarak belediye başkanı danışmanlıklarına kadar bir çok görev layık olan insanları beklemektedir

12- Sinerji ve Aktif Seçim çalışma start vermek.

Parti üyeliği esasında gönüllülük esasına dayanan bir gönül bağıdır. Yani maddi bir karşılığı yoktur. Bu nedenle başarılı olmanın En önemli kriteri ”moral, motivasyon ve davaya olan gönül bağıdır” tır. Kendisine güveni olan bir kişi bile kendisine güveni olmayan birçok kişiden daha başarılı olabilir. Bilim insanlarına göre ”istisnalar hariç, her insan özünde mükemmeldir, dahidir” Ancak yeteneklerinin farkına varması gerekir. Yani kendini gerçekleştirmesi gerekir. Bu duygu bazen seçim kazanmak, bazen iş hayatında başarılı olmak, bazen de bir spor dalında başarılı olmak şeklinde olabilir.