Sevgili okurlar,

Geçtiğimiz hafta “Mübalağa ve Tariz Arasında: Küçükçekmece Servis Sektörünün Gizli Gerçekleri” başlığıyla uzun bir köşe yazısı yazmıştım. Yazımın ardından makalede adı geçen iki servis şirketinin patronu, görev yaptıkları kuruluşlardan istifa ettiklerini beyan ettiler. Fakat henüz sosyal medya yazısı dışında üyelik faaliyetlerini sonlandıracak şekilde istifa etmediklerini biliyorum. Kamuoyuna hoş görünmek amacıyla yazılmış ortak metinden ibaret istifalardan sonra, üye oldukları siyasi partinin ilçe başkanının tarafıma tehdit, yöneticilerine destek mahiyetinde elinde kılıç olan bir fotoğrafla sosyal medya paylaşımı oldu. Bundan sonra yapacaklarının nefsi müdafaa olduğunu ve benimle hesaplaşacaklarının mesajını veren paylaşımın sebebi, yazımda siyasi parti adının geçmesinden duydukları rahatsızlıktı.

NE İDDİA ETMİŞTİM?

Aynı yazıda Küçükçekmece İnönü Mahallesi’nde bulunan Mustafa Barut Anadolu Lisesi’nde yapılan servis ihalesindeki şüpheli durumu da “Mustafa Barut Lisesi’nde İhale Şüpheleri” ara başlığı ile yazmış, şöyle demiştim:
“İlçemiz okullarından Mustafa Barut Anadolu Lisesi’nin, usul ve esaslara göre komisyon ve ihale duyurusunu yedi gün önceden yapması gerekirken, 13 Ağustos tarihinde ihale duyurusuna çıktığı, 14 Ağustos’ta belge teslimini kabul ettiği ve 15 Ağustos’ta ihale komisyonunu toplayıp karar verdiği gözlemlenmektedir.

Burada başka firmaların komisyona dosya vermesi engellenmek mi istenmiştir? Eğer bu okulda tamamen usule aykırı biçimde yukarıda adını verdiğim Hicret Turizm veya Süren Turizm komisyona dosya verdiyse ve bu iki firmadan biri ile sözleşme yapılırsa, yaklaşık iki aydır dile getirdiğim konularda haklılığım belgelenmiş olmayacak mı?”

BEN YAZDIKTAN SONRA SEHVEN HATALARINI FARK ETMİŞLER!

Bu yazımın ardından Hicret Turizm ve Süren Turizm’in yetkilileri ilgili okula istekli olarak dosya sunmadıklarını açıkladılar. Fakat okul idaresi, duyuru tarihinden itibaren toplam üç günde bu işi neden tamamladığını açıklamadı. Köşe yazım sonrasında ihaleyi iptal ederek yeni bir ilan duyurusu yaptı. Her iki ilanı incelediğimde ise yaptığım eleştiri ve inceleme taleplerimde ne kadar haklı olduğum gözler önüne seriliyor.

ÖNCE 150 ÖĞRENCİ 6 ARAÇ DEDİLER, İHTİYAÇ OLURSA ARTIRACAKLARMIŞ

Mustafa Barut Anadolu Lisesi Okul Servis Araçlarının Çalıştırılması İşi Taşımacıyı Tespit Komisyonu tarafından 13.08.2025 tarihinde duyurulan ve 15.08.2025 günü saat 10.00’da tespit için toplantı yapılacağı duyurulan ilk ilanda usulsüzlük sadece duyurunun 7 iş günü önce yapılmamış olması değil.


Duyurunun “İşin Konusu” başlıklı birinci maddesinin III. maddesinde şöyle denilmiş:
“Bu kapsamda hizmet alacak öğrenci sayısı 150 ve ihtiyaç duyulacak araç sayısı 6 olarak tahmin edilmekte olup ders yılı başladığında ihtiyaç duyulması halinde aynı usulle araç ilave edilecektir.”

Okul Müdürü Sayın Esin Hal bu duyuruda açıkça, Millî Eğitim Bakanlığı Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından 30.05.2018 tarihli, 79523799-20-E.10581842 sayılı “Okul Servis Araçlarının Çalıştırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar” konulu yönetmeliği ihlal edeceğini beyan etmiştir. Yönetmeliğin Okul Servis Araçları Çalıştırması Tip Şartnamesi’nin dördüncü bölümü olan “Sözleşmenin Fesih ve İptali” başlıklı altıncı maddesinin (ç) bendi şu şekildedir:
“Tüzel kişilere ait araçlar en fazla iki okulda öz mal olarak gösterilir. Öz mal olarak gösterilen araçların sözleşme yapılan okullarda çalışmadığı tespit edilmesi halinde o ildeki tüm okul sözleşmeleri iptal edilir.”

Okul Müdürü iyi niyetli olsa dahi gerektiğinde araç artırılabilir diyerek kazanacak şirkete öz mal avantajı sağlayacak, bu şekilde işi asıl kazanmaya hak eden daha fazla öz mal hakkı bulunan başka bir firmaya da haksızlık yapacaktır.


Kaldı ki ortalama zekâya sahip herhangi bir insan bilir ki okul servis aracı olarak kullanılabilen minibüsler 15 öğrenci taşıma kapasitesine sahiptir. Tahmini öğrenci sayısının 150 olduğunu belirttiği ilk duyuruda 6 araçlık ihtiyaçtan bahsedilmiş. Yani yönetmeliğe göre istekli şirket, araç sayısının üçte biri kadar öz mal bildirmek zorunda olduğuna göre 2 araç öz mal olduğunda ihaleyi kazanabilmektedir. Sayın Esin Hal, siz gerektiğinde araç artırdığınızda usulsüzlüğe yol açacaksınız. Ama ben, web sitenizde “sehven tarih hatası yaptık” dediğiniz ilanınızı inceledim. Zaten 6 araçla bu hizmeti alamıyorsunuz. Sizin daha çok araca ihtiyacınız var ve siz bunu bal gibi biliyorsunuz.

Bir gerizekalının bile yapabileceği ama komisyonun yapamadığı bir hesabı birlikte yapalım. İlkokul seviyesinde matematik problemleri ile ilerleyelim.
Soru: Bir okul servis aracı 15 öğrenci taşıma kapasitesine sahipse, 150 öğrenciyi taşımak için kaç okul servis aracı gerekir?
Cevap: 150 ÷ 15 = 10 araç gerekir.

Bir diğer hesap da şu şekilde yapılabilir:
Soru: Bir okulda 150 öğrenci servis kullanacaksa ve 6 okul servis aracı çalışacaksa, her bir okul servis aracına kaç öğrenci binebilir?
Cevap: 150 ÷ 6 = 25 öğrenci binebilir.

Bu basit hesap, Sayın Esin Hal’in liyakat esasları ile mi yoksa başka sadakatlerle mi okul müdürü yapılıp yapılmadığını sorgulatır durumda. Gerçekten bu kadar basit bir hesabın görülmemesi, acaba liyakat yerine başka kriterlerle mi atama yapıldığını düşündürüyor?

Bu arada 15 Ağustos’ta toplantı yapıp yapmadığınızın kamera kayıtlarıyla tespit edilmesini talep ediyorum. Bakalım gerçekten sehven mi tarihi yanlış yazmışsınız. Gerçi bu sehven hatanızda benim yukarıda belirttiğim araç ve öğrenci ihtiyaç sayılarındaki uyuşmazlığın sehven olduğunu bildirmemişsiniz.

BİR HAFTADA İHTİYAÇ DUYULAN ARAÇ SAYISI 8 OLMUŞ, AMA YİNE HESAP TUTMAMIŞ

Gelelim ikinci kez yaptığınız ilan duyurusuna: Tarihi sehven yanlış yazmışsınız ya hocam. Peki ilandaki metin neden değişti? İhtiyaç duyulan araç sayısı yalnızca bir hafta sonra nasıl oldu da 8’e çıktı? İkinci ilanda öğrenci sayısını belirtmemişsiniz. Öğrenci sayısını da “sehven unutma” alışkanlığınıza veriyor ve 150 öğrencinin servis hizmeti alacağını kabul ediyorum. Burada da gerizekalı olmayan bir kişinin ilkokul seviyesindeki şu hesabı yapabileceğini düşünüyorum.
Soru: Bir okulda 150 öğrenci servis kullanacaksa ve 8 okul servis aracı çalışacaksa, her bir okul servis aracına kaç öğrenci binebilir?
Cevap: 150 ÷ 8 = 18,75 öğrenci binebilir.

Çocukları bölersiniz artık diyeceğim hocam ama 3,75 çocuk 15 kişilik araçta ayakta yolculuk yapacak demektir. Bu hesaba göre 2 okul servis aracına daha ihtiyaç duyuyorsunuz hocam. Çünkü eğer okuyan bir gerizekalı varsa o bile anladı ki 150 öğrenci 10 okul servis aracı ile taşınır. Ama demişsiniz ya… “Ders yılı başladığında ihtiyaç duyulması halinde aynı usulle araç ilave edilecektir.”Hocam, bu işler öyle masum işler değil.

ÖZMAL OYUNU MU, MATEMATİK BİLMEZLİK Mİ?

Kıymetli hocam!

İlk duyurunuzdaki 6 araç için istekli şirketin 2 özmalı bulunmak zorundadır. İkinci duyurunuzdaki 8 araç için istekli şirketin 3 özmalı bulunmak zorundadır. Sizin gerçekte yıl içinde kullanmaya ihtiyaç duyduğunuz 10 okul servis aracı için istekli şirketin 4 özmalı bulunmak zorundadır.

Servis sektöründe faaliyet gösterenler de, Küçükçekmece İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü’ndeki saygın yöneticiler de 2 öz mal ile 4 öz mal arasındaki farkın ne kadar kıymetli olduğunu çok iyi bilirler.
Sizin kasıtlı olarak yönetmeliği paçavraya çevirmek istediğinize inanmak istemiyorum. Birilerine söz verdiğinizi, birilerinden talimat aldığınızı, birilerinin öz malını kurtarmak istediğinizi düşünmüyor, düşünmek istemiyorum. Olsa olsa basit hesapları yapamayan, imza attığı evrakları okumayan bir okul müdürü olduğunuza inanıyorum.

Yani okulun https://mustafabarutal.meb.k12.tr/icerikler/okul-servis-araclarinin-calistirilmasi-isi-tasimaciyi-tespit-komisyonu-ilani_16519544.html adresindeki “sehven hata” duyurusunda sadece tarihi değil, öğrenci ve araç sayısını da sehven yanlış yazıp değiştirmiş olduğunuzu, ihtiyaç duyulan araç sayısının ucu açık bir hale getirilmesinin de hesaplamayı bilmediğinizden böyle yazıldığını düşünüyorum. Fakat hocam, bu madde sizin hakkınızda şüphelere sebep olur. Gelin bu işi 150 öğrenci 10 araca bağlayın.

NEDEN MÜFETTİŞ TALEP EDİYORUZ?

Sevgili Küçükçekmeceliler,
Saygıdeğer Kaymakamım,
Sayın İlçe Millî Eğitim Müdürüm;

Sizlerden, Okul Servisi Taşımacıyı Tespit Komisyonlarının yapmış olduğu sözleşmelerin veya ihalelerin İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü müfettişleri tarafından incelenmesini isteme sebebim tamamen bu durumlardır. Küçükçekmece’de özellikle son iki yılda yapılan tüm komisyon sözleşmeleri ve ilan edilen ihaleler incelenmelidir. Gazeteci Engin Zafer ile birlikte şaibeli olduğunu iddia ettiğimiz, usulsüzlük var dediğimiz okulların pek çoğunda buna benzer durumlar var. Fakat Küçükçekmece İlçe Millî Eğitim Şube Müdürleri tarafından incelemelerin yapılması şu ana kadar yavaşlatıldı. Haziran ayında yapılan pek çok itiraz dikkate alınmadı. Kaymakamlık makamının onayı alınmamasına rağmen, incelenmeye muhtaç okullarda bazı servis şirketlerinin velilerle görüştüğü, velilerin okul idaresi tarafından servis şirketlerine yönlendirildiği bilgisini alıyoruz.

Neden özellikle müfettiş talep ettiğimize, okul müdürlerinin muhakkik atanmasına itiraz ettiğimize gelince; Sayın Esin Hal en güzel örnektir. Kendi okulunda tespit komisyonu çalışmasını yapmayı beceremediği ortada olan Sayın Esin Hal, itiraz edilen okullardan birine muhakkik olarak atanırsa, o inceleme ve soruşturma sizce nasıl sonuçlanır?

Saygılarımla…