banner279
banner246
31 Mayıs 2019 Cuma 14:34
“Havalimanı değil AVM..!

29 Ekim 2018’de beraberinde gelen tartışmalarla faaliyete giren İstanbul Havalimanı’nın yapım sürecinde bazı meslek örgütleri, çevreciler ve sivil toplum kuruluşları yetkilileri yaşanabilecek olumsuzluklarla ilgili çeşitli uyarılarda bulunmuştu. Uygun olmayan yer, zemin, çevresel ve meteorolojik faktörlere dair tüm uyarılara rağmen inşa edilen İstanbul Havalimanı, son günlerde uçakların uzun süre havada turlamak zorunda kalması ya da Tekirdağ'daki Çorlu Havalimanı'na yönlendirilmesi ile dikatleri üzerine çekiyor.

Daha önce arıların bal aldığı, çiçeklerin bolca bulunduğu ormanlık alandan ibaret olan yeni havalimanı, son olarak apron bölümünde bir körüğü basan arılarla gündeme geldi. Çevre köylerde bulunan arıların kovanından çıkarak, (oğul verilmesi sonucu) çevredeki ağaçlara konamayınca, uçakların yanaştığı körüğe girmek zorunda kaldığı ileri sürülmüştü. 

Öte yandan İstanbul Havalimanı’nın inşaatı sürecinde de asgari çalışma koşullarının yerine getirilmediği gerekçesiyle eylemler yapılmış, yüzlerce işçi gözaltına alınmış, 400 işçinin hayatını kaybettiği iddia edilmişti. Kış aylarında sisin, yağışın, buzlanmanın çok daha yoğun yaşandığı Karadeniz kıyısındaki havalimanı için, ileride çok daha ciddi boyuttaki sorunlarla karşılaşılabileceği iddia ediliyor.

ATATÜRK HAVALİMANI YENİDEN AÇILSIN

İstanbul havalimanı’nın konumu ve rüzgâr nedeniyle yılın 120 günü uçuşlara elverişli olmadığı, şehre uzaklığı, ulaşım sıkıntısı, yol masrafları gibi pek çok konudan dolayı ulaşımda konforu değil, eziyeti getirdiğini belirten çok sayıda vatandaş, “Uçaklar sürekli rötar yapıyor ve havalimanı içinde bir noktadan diğerine gitmek işkence. Baştan beri uyarıları dikkate almayan yetkililer konuya duyarlı değil. Vatandaş, yeni havalimanına raylı sistem ulaşım ağı tamamlanana kadar Atatürk havalimanının yeniden açılmasını ve isteyen vatandaş yenisine gitsin” diyerek, sosyal medya üzerinden de çeşitli kampanyalar başlattı.

Bu arada Atatürk Havalimanı arazisine Milet Bahçesi yapılacağı, amatör havacılığın kullanımına açılacağı konuşulurken, amatör havacılık eğitimlerinin, İstanbul Havalimanı’nda neden yapılmadığı sorgulanıyor. İstanbul Havalimanı’nın AVM mantığı ile yapıldığını iddia eden vatandaşlar da burada genel havacılık, müstakil kargolar, uçuş eğitimleri, bakım ve onarım hangarlarının da yapılacağı geniş alanlar olduğunu belirtti.

ULAŞIM SORUNU ÇOK BÜYÜK

Özellikle İstanbul’un uzak ilçelerinden buraya olan ulaşımda büyük sıkıntı yaşanıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan ise Gayrettepe-Yeni Havalimanı metro hattını 2020 yılında, Halkalı-Yeni Havalimanı arası hattın da 2022 yılında hizmete açılacağını söyledi.

Yolcu garantili İstanbul Havalimanı’nın bekleneni vermediği istatistiklerden de görülürken, kapatılan Atatürk Havalimanı geçen yılın Nisan ayında İstanbul Havalimanı’na kıyasla yüzde 35 daha fazla yolcu taşıdı. Yolcuların yeterince kullanmadığı İstanbul Hava Limanı yolcu garantileri sebebiyle devlete yük olabileceğinden de endişe duyan İstanbullular, faturayı yine vatandaşın ödemesinden korkuyor.

Gazete Duvar yazarı Özlem Akarsu Çelik tarafından yapılan bir röportajda İstanbul Havalimanı ile ilgili kaygılarını dile getiren deneyimli bir pilot ise şunları söyledi:

“TÜRKİYE’YE KÖTÜ HAVANIN GİRDİĞİ YERİN ALTINA MEYDAN YAPTIK!”

“Bu işin başından beri bu bölgedeki rüzgâr konusunda gerekli uyarılar yapıldı ama verilen raporlar dikkate alınmadı. Kilyos’ta deniz mevsimi neden kısa sürer? Rüzgâr yüzünden. Sivil havacılıkta çalışan kime sorsanız ‘hava oradan patlar, oradan dağılarak yayılır’ der. Misal, “kötü hava Çatalca’dan giriş yaptı” denir. Sen o havanın girdiği yerin altına meydan yaptın! Biliyorsunuz orada tepeler tıraşlandı, o bölge dolduruldu. Allah orada uçan pilotlara sabır versin.

"Hava durumu radarı yok!"

Hava durumunu pilotlara ikaz edebilecek bir radar sistemi şart ama bu havalimanında bir hava durumu radarı yok. Bu radar varmış gibi deklare edildi ama bir türlü kurulamadı.

"Yaklaşma sistemleri düzgün çalışmıyor"

Yere indikten sonra kullanılan yaklaşma sistemleri vardır. Bunlar doğru düzgün çalışmıyor. Aceleden açıları yanlış yapılmış deniyor. Aşağıdan manuel yanaştırıyor çocuklar.

"Doğa olayına kafa tutulmaz; leylekler motoru dağıtır!"

Atatürk Havalimanı’nda leylek görmezdik. Leylek, ufak kuş gibi değildir; Allah esirgesin, dağıtır motorları. Geçen inişte gördüm, leylek grubu alçalma hattında dönüyordu. Bu bir doğa olayıdır, doğa olayına kafa tutulmaz. Tutarsanız, doğa bir yerde öcünü alır.

"Pist ısıtma sistemi yok, kar yağdığı zaman ne olacak?"

Benim asıl merak ettiğim kar yağdığı zaman ne olacak? Burada pistlerin altına ısıtma sistemi yapılmalıydı ama yapılmamış.

Bu havalimanının acele yapıldığına dair o kadar çok kanıt var ki, aşağıda ofislere inen yollara inseniz ne demek istediğimi anlarsınız. Burası bir AVM mantığıyla yapılmış ama uçuş ekibinin yolu planlanmamış. Pilotlar ofislere çöp asansörleriyle iniyorlar.

"Ben canının derdine düşmüş bir havacıyım"

Ben canının derdine düşmüş bir havacıyım. Bunlar, yazık günah feryatları. Meydan yerine AVM yapılmış buraya. Biz yolcularımıza, “dünyanın en büyük limanına hoş geldiniz” diye anons yapıyoruz ama bütün bunları da hataların bir an önce düzeltilmesi için söylemek zorundayız. Çok büyük uzmanlar çağırılsın, yeni baştan arızalar tespit edilsin, önlemler alınsın.”

TMMOB UYARMIŞTI..!

TMMOB İKK, kendi bünyesinde oluşturduğu 3. Havalimanı Çalışma Grubunun yaptığı araştırmaların sonucunu bir rapor haline getirmiş ve kamuoyuyla paylaşmıştı. Raporda "Proje ekolojik ve jeolojik kriterler, zemin özellikleri, kazı ve dolgu alanları, kent bilimi ve uçuş güvenliği açısından kabul edilebilir değildir" denilmişti.

Cumhuriyet Halk Partisi İstanbul 3.Bölge Milletvekili Özgür Karabat da, son günlerde birçok sorunun yaşandığı İstanbul Havalimanı ile ilgili olarak Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay’ın cevaplaması isteği ile bazı sorular sordu. Karabat şunları söyledi:

YENİ HAVAALANINDA UÇUŞLAR YAPILAMIYOR

”Birçok uçağın uzun süre havada tur atmak zorunda kaldığı ve bazı uçakların da Çorlu Havalimanı'na yönlendirildiği 17 Mayıs önemli bir göstergedir. Bu havalimanının daha temelleri atılmadan bugün yaşanan pek çok soruna işaret ettik. Konunun uzmanları ve STK’ler önemli uyarılar yaptı. Ancak olaya salt rant ve propaganda gözüyle bakan AKP Hükümeti hiçbir uyarıyı dikkate almadı. Havalimanı faaliyete girmeden önce hatta daha gündeme geldiği ilk günlerden itibaren uzmanlarca alanın uçuşa uygun olmayan bir bölgeye kurulduğu eleştirileri gündeme gelmişti. Konuyla ilgili 2014 yılında TMMOB Havalimanı Çalışma Grubu’nun yaptığı çalışmada dile getirilen neredeyse tüm sorunlar bugün karşımıza çıkıyor. İktidar öngörüsüz, hesapsız ve dayatmacı bir anlayışla hareket ediyor..

ZARAR VATANDAŞA YÜKLENECEK

Özgür Karabat açıklamasına şöyle devam etti” Mayıs’ta yaşanan hava muhalefetinin sonbahar ve kış aylarında daha da büyüyeceğini öngörebiliriz. Kaldı ki bu havalimanının ilk yıl 90 milyon, ikinci yıl 120 milyon ve üçüncü yıl 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşma hedefi söz konusu. Kuşkusuz yaşanan aksilikler hedefleri tutturmayı da olumsuz etkileyecek. İşletmeci firmaya verilen yolcu garantisi gerçekleşmeyebileceği için de ciddi bir kamu zararı oluşabilir.

Ülkede ekonomik krizin etkileri gittikçe hissedilirken, AKP Hükümeti bir taraftan kriz gerçeğini gizlemeye çalışıyor, bir taraftan da bu krizi bertaraf edebilmek için tartışmalı yollara başvuruyor. Yerli ve milli’ olduğunu iddia eden AKP’nin İstanbul Havalimanı’nın satışına dair haberleri yalanlamaması ise çok manidar..!”

Selvi Sarıtaç-Kent Yaşam

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner265

banner183